onsdag 22. juni 2011

Lokal Motorrrrrrdag

SØNDAG 12. JUNI VAR NASJONAL MOTORDAG. Det du trodde var naboen som gikk amok med en særdeles voksen gressklipper, var antakelig en V-åtter på entusiastisk turtall. Den berømte rekkemotoren, med storhetstid på 50- til 70-tallet, er utrolig nok en fransk oppfinnelse og dukket først opp i konkurransebåter og tidlige fly. Men selv om Nasjonal Motordag skal hedre ABSOLUTT ALT med motor, er det kun biler og motorsykler som tidvis kappbrøler ved Nittedal rådhus.


Han hadde alltid hatet rosa, men søndag 12. juni 2011 skjedde det noe.


Såpass vellykket er arrangementet (omkring 75 ærverdige doninger, fra drag-racere til luksuriøse Mercedeser), at Odd Erik Aulie, som sitter i førersetet for «Street and Drag Association Nittedal», er strålende fornøyd og gleder seg til neste årsmodell av evenementet allerede før årets er vel i havn.


Odd Erik Aulie, storfornøyd arrangør.


Samlende effekt

Aulie, forøvrig innehaver av en uferdig Pontiac Firebird, kaster seg ut av pølsekøen som en utålmodig påskesjåfør idet han spotter Varingens utsendte. Herfra og ut er det enveiskjøring. Motorveiledning klasse A. Bilentusiasme helt uten bremser og respekt for at det bør være minst tre sekunder mellom hver ordflom.

- Målet er å samle alle typer motor- og bilinteresserte. Enten de har moped, Mazda eller Mustang. Det er mange treff for eiere av amerikanske biler, veteranbiler, Volvo-er osv, men ingen treff som samler alle. Og det hele er først og fremst sosialt. Sist helg var vi på Hunder- fossen. Da var det grilling og kos og utveksling av erfaringer og tips. Det er konseptet; utveksle kunnskap, tipse hverandre om hvor man finner deler, om hvordan man løser tekniske problemer. Vi trenger sånne dager, for å lokke bilfolka ut av garasjen. Det er maaange biler i garasjene i dal'n.

Endelig! En luke akkurat stor nok til å få lirket inn et spørsmål.

- Er det ikke meningen at man skal ut på veien sommerstid?

- Jo, men det viktigste er forventningene. Til sommeren, til de nye delene man har betstilt, til å sette ting sammen. For mange er det ikke så farlig om man får bilen på veien eller ikke.

Jaha. Tenkte man det ikke; veien er ingenting, målet og drømmen er alt.


«For mange er det ikke så farlig om man får bilen på veien eller ikke.»


Starsky & Hutch, Helgenen og Postmann Pat parkerte ved siden av hverandre.


Alle var der

Dette er Nittedals første lokalmarkering av Nasjonal Motordag. Sola stråler om kapp med biler, bileiere og publikum – og bilene vinner, med glans. Familien Møgster er kommet fra Gjerdrum, formodentlig deilig duvende hele veien i sin sjøblå 1965 Chevrolet Impala. En varmgul Eliminator Coupe, gjort kjent av Texas-rockerne ZZ Top, forlater showet før føreren blir identifisert. Like etter dukker en «sharp dressed man» opp, i form av nittedøl Frode Bredesen, ulastelig antrukket i slitte jeans og en hvit Volkswagen Karmann Ghia, denne «fattigmannens vintage Porsche». 1958-modellen, en såkalt «low light», er en sjelden sak, med forførende linjer. Men damer drar den ikke, forteller Frode.


Grunnet vidvinkelen ser bileieren tøffere ut enn bilen. I virkeligheten er det omvendt.


Morten Skymoen stiller ut en rosa drøm av en 1957 Ford Fairline. Bilen innledet gullalderen for ekstreme halefinner (57 - 59), inspirert av det gryende romeventyrets raketter og design. Men det finns «jordnære» bileiere også, som skrur på jobben og som privat søker en bil med komfort, luksus og høyere IQ enn seg selv. Arild Jensen har en slik venn i sin 2006 Mercedes CLS 320, en doning som får en entusiastisk publikummer til å hale reporteren med seg for å dele sin begeistring.

Litt sladder. Joacim Nielsen (25) bidrar gjerne til ryktet om at halvbror Kristoffer (14) haler innpå ham i den voksende sporten «drifting» (ca 300 utøvere), der poenget er å sladde gjennom hele løypa. De deler såvel bil, en BMW E30 89-modell, som adrenalinkicket det gir å kjøre en bil som «nesten er ute av kontroll hele tiden».


Niåringen spinner omkring som et løpsk senterlokk etter en kollisjon på Autobahn.


Best in show!

Når to bilelskere «kræsjer» i baksetet, faller rattet aldri langt fra rattstammen. 17.-mai er barnas dag, men Nasjonal Motordag er Kristine Aulies dag. Niåringen spinner omkring som et løpsk senterlokk etter en kollisjon på Autobahn.


To ekstreme damer; Sylva Høyholms «Ice Queen» og burne-entusiast Kristine Aulie.


Hun kårer Sylva Høyholms ekstremstylede Toyota Celica til «best in show», pga dørene og spoileren. Bilen med vingedørene fikk nylig trauste Hedmarkinger til å etterlyse sjåfør og bilbilder på internett, etter at objektet hadde flådd gjennom fylket uten at en eneste bilnum- mersamler klarte å notere seg sifrene.

Kristine Aulie er høyt og lavt og mer enn klar til å arve tidligere nevnte Pontiac Firebird.

- Men når?

- Når jeg blir atten og pappa er for gammel til å dra på treff.

- Så du vet hva du skal gjøre fremover?

- Jess. BURNE!!!


Denne artikkelen, pluss en del flere bilder, sto på trykk i avisen Varingen i dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar